top of page
  • Skribentens bildPatrik

Morfar - musikvideon

NÀr min morfar gick bort för nÄgra Är sedan fick jag en ingivelse av att ge honom ett postumt verk som skulle spelas upp pÄ gudstjÀnsten i Tyresö kyrka.

Det kÀnns helt rÀtt att gestalta musiken med rörliga bilder frÄn det snötÀcka landskap som pryder omgivningen just nu i mitten av januari 2021. Jag har anstrÀngt mig för att förenkla skapandeprocessen sÄ mycket det gÄr, dÄ jag normalt har en tendens till att överarbeta det jag gör, vilket inte skulle vara sÀrskilt gynnsamt om jag skulle skapa nÄgot utifrÄn glÀdje.


I dagens lÀge Àr det viktigare att fÄ ut detta stycke musik och sprida ljus och kÀrlek till omvÀrlden, Àn att lÀgga massor med tid pÄ att filma och producera en professionell musikvideo. Den som kollar efter noggrant kan sÀkert se att jag vid tillfÀllen spelar annorlunda Àn det som hörs, vilket beror pÄ att jag improviserade lite nÀr jag filmades.


Allt Àr filmat samt klippt av mig pÄ nÄgra dagar. Musiken Àr Àven komponerad och producerad av mig (den tog ca 1 vecka). Jag har dock inte spelat in fÄgelkvittret :-)


Det som kanske du som tittare/lyssnare frÄgar dig vid en första anblick Àr vad och varför det stÄr "432 Hz" efter titeln? Förklaringen Àr att det nÀmligen Àr sÄ att tills för inte sÄ lÀnge sedan var all vÀrldens musik stÀmd i denna frekvens eftersom den ansÄgs resonera överlÀgset bÀst av alla stÀmningar (klicka pÄ denna intressant lÀnk för en fördjupning i Àmnet). GrundstÀmning kallas det för och motsvarar vad tonen A4 Àr stÀmd i. Denna stÀmning framkallar mÄnga vackra övertoner och upplevelsen brukar vara att musiken "klingar i hela rummet".


Majoriteten av dagens musik Àr stÀmd i 440 Hz, vilket inte resonerar lika bra och skapar mÄnga falska klanger, vilket inte Àr sÀrskilt gynnsamt för mÀnniskan.


Jag upplever att denna grundstÀmning Àr mer i resonans med Moder Jord och öppnar hjÀrtchakrat pÄ lyssnaren. Jag hade faktiskt en spÀnnande upplevelse dÀr tvÄ yogalÀrare lyssnade pÄ ett av mina verk och sa att deras ena dotter som hade autism reagerade med övervÀldigande eufori till det hon hörde! MÄnga antika instrument Àr ocksÄ stÀmda för att resonera med 432 Hz och Àven mÀnniskokroppen anses resonera bra med denna stÀmning.

Vad upplever du? LÀmna gÀrna en kommentar i slutet av detta inlÀgg.



Jag har dock ett sorgligt minne kopplat till uruppförandet av detta verk vid morfars begravning i Tyresö kyrka. Det var nÀmligen sÄ att nÀr verket började nÀrma sig sitt outro och inleda avslutningen för att fullbordas i en ljuv och stilla viskning, ansÄg ljudteknikern att volymratten pÄ mixerbordet fick göra ett abrupt slut pÄ detta klingande, vilket kom som en chock för mig och resulterade i en abrupt omstÀllning till nÀsta programpunkt i schemat.

"Jag blev sÄ övervÀldigad av kÀnslor att jag frös och svettades samtidigt."

Den första kÀnslan som gick igenom mig var sorg. NÀsta kÀnsla pÄ tur var skuld (som kom av den mÀrkliga anledningen att jag i min interna dialog tyckte att det var sjÀlviskt av mig att tÀnka pÄ mig och mina behov i detta ögonblick som tillÀgnats min morfar, istÀllet för att vara tacksam för att ha haft möjligheten att skapa ett verk till honom). DÀrpÄ upplevde jag ilska; ilska pÄ ljudteknikern; ilska pÄ att jag inte varit tydligare vid soundcheckningen, och framförallt ilska pÄ att jag och min familj berövades denna upplevelse. Jag hade inte i tanken att Äteruppleva detta ögonblick i en alternativ verklighet för att reparera skadan och sedan balansera orsak och verkan.


ApropÄ minnen, har jag hört att varje gÄng vi Äterupplever ett minne skapar vi hÀndelsen pÄ nytt inombords. HjÀrnan ser ingen skillnad mellan dÄtid och nutid. Idag har jag för lÀnge sedan förlÄtit ljudteknikern inombords, för att kunna gÄ vidare frÄn den traumatiska upplevelsen och ombilda nya positiva associationer till verket. Nu Àr det dags att ge det en pÄnyttfödelse och upprÀttelse i en ny form, ackompanjerat med rörliga bilder. Dessa bilder Àr inspirerade av de upplevelser som min familj fick nÀr de hörde verket för första gÄngen.


Den gudomliga meningen med verket kanske var att omvandla sorg till glĂ€dje. Hoppas det kan göra detta för dig 
 mĂ„ det fylla din dag med ljus!

79 visningar0 kommentarer

Liknande inlÀgg

Visa alla
Hippie.jpg

Patriks Blogg om livet

På denna blogg kan du läsa om mina tankar om allt mellan himmel och jord och förmodligen andra dimensioner också. Jag skriver om det som faller mig in...

  • Black Vimeo Ikon
  • Facebook
  • Black YouTube Ikon

Jag låter inspirationen leda vägen...

Det kändes lättast att bara låta sinnet transkribera det som flödade utifrån inspiration och ett öppet sinne, samt några gamla korn som börjat grodda sig. Kanske en och annan ekologisk frukt kan skördas när tiden är mogen?

Prenumerera

Tack för din prenumeration!

bottom of page